Ga naar hoofdinhoud
Remedial Teaching

Remedial Teaching, ook wel RT genoemd wil zeggen dat er (tijdelijk) individuele ondersteuning wordt verleend op de lesstof die niet naar verwachting verloopt.

Als gekwalificeerd Remedial Teacher (RT’er) geef ik extra ondersteuning aan leerlingen op het gebied van taal of rekenen.

De hulp is afgestemd op de specifieke hulpvraag van uw kind en richt zich voornamelijk op het leerproces.
Indien nodig kijk ik ook naar gedrag.

Rekenen

Rekenen

Bij goed rekenonderwijs wordt de ontwikkeling van het kind gevolgd en pas gestart met het aanbieden van de volgende leerstof als het kind daar aan toe is. Daar gaat het vaak mis. Kinderen moeten in de klas door met de volgorde leerstof, terwijl zij de vorige leerstof soms nog niet beheersen.

Met een didactisch onderzoek wordt vastgesteld welke onderdelen nog lastig zijn voor uw kind en of er hiaten zijn in de rekenstof van de voorgaande jaren.

Aan de hand van het onderzoek wordt een plan gemaakt.

Saskia geeft uitleg per rekenonderdeel en oefent deze met uw kind. Daarmee kan thuis extra worden geoefend.

Voor veel rekenonderdelen zijn “ezelsbruggetjes”‘. Deze “ezelsbruggetjes” krijgt uw kind op een “spiekblaadje” mee naast de oefeningen welke in de praktijk zijn besproken.

Na twaalf sessies is vaak al veel vooruitgang te zien.

Dyscalculie

Niet ieder kind met rekenproblemen heeft Dyscalculie.  Om in aanmerking te komen voor een Dyscalculieverklaring is het eerst nodig om 2 x 3 maanden effectieve hulp te krijgen met hierna een vervolgonderzoek.

Als Master SEN dyscalculie specialist kan Saskia uw kind bij dit traject helpen.

Wanneer een kind last heeft van dyscalculie,dan heeft het moeite met het vlot en op de juiste manier gebruiken van reken- en wiskundekennis die is aangeleerd.

Kenmerken van dyscalculie:

  • Op vingers tellen.
  • Moeite met het aanleren van getallen
  • Omkeren van getallen. (39-93)
  • Moeite met splitsen onder de 10 (9 = 5 en 4)
  • Moeite met automatiseren van sommen tot 10.
  • Moeite met automatiseren van tafels.
  • Moeite met meetkunde. (km, kg, kl)
  • Moeite met klokkijken.
  • Weinig inzicht in het getallensysteem.

Lezen

Begrijpend lezen

Begrijpend lezen heeft uw kind nodig bij het begrijpen van een gelezen tekst, maar ook bij rekenen en vakken als aardrijkskunde, biologie en geschiedenis.

Met een didactisch onderzoek wordt vastgesteld met welke vaardigheden uw kind nog moeite heeft.

Aan de hand van het onderzoek wordt een plan gemaakt.

Vervolgens worden met de methode  “Lezen mijn beste vriend”  alle  onderdelen waar uw kind moeite mee heeft behandeld.

Saskia werkt dan aan de volgende onderdelen:

  • Tekstsoorten
  • Taalvaardigheid
  • Woordenschat
  • Technische leesvaardigheid
  • Motivatie
  • Strategieën
  • Technisch lezen
  • Niet zelf invulling geven aan een tekst.

Na twaalf lessen is vaak al een vooruitgang te zien.

Technisch lezen

Met een didactisch onderzoek wordt vastgesteld onder ander op welk AVI niveau een kind leest en of het alle klanken kent.

Aan de hand van het onderzoek wordt een plan gemaakt en volgen 12 weken begeleiding.

Na twaalf lessen is vaak al een vooruitgang te zien.

Is dat niet het geval dan is er misschien sprake van Dyslexie.

 

Dyslexie

Niet ieder kind met leesproblemen heeft Dyslexie.

Om in aanmerking te komen voor een Dyslexie verklaring is het eerst nodig om 2 x 3 maanden effectieve hulp te krijgen met hierna een vervolg  onderzoek. Als Master SEN dyslexie specialist kan Saskia uw kind bij dit traject helpen.

Dyslexie belemmert het vlot leren lezen en staat dus helemaal los van hoe slim je bent. Ook een genie als Albert Einstein had dyslexie.

Kenmerken van dyslexie:

  • Moeite om het verschil te horen tussen de klanken.
  • Moeite om klanken in de goede volgorde te zetten, zoals; dorp-drop.
  • Moeite om aandacht te houden bij klankinformatie/gesproken woord.
  • Moeite om woordrijtjes te onthouden.
  • Moeite om juiste woorden te vinden.
  • Moeite met rijmwoorden.
  • Woorden overslaan of vervangen in een zin, zoals kasteel-paleis.
  • Lezen ontwijken.

Spelling

Spelling

Met een didactisch onderzoek wordt vastgesteld met welke spellingscategorieën uw kind nog moeite heeft.

Aan de hand van het onderzoek wordt een plan gemaakt. Vervolgens worden alle spellingcategorie waar uw kind moeite mee heeft behandeld.

Per spellingcategorie geeft Saskia uitleg en oefent deze met uw kind. Daarmee kan thuis extra worden geoefend.

Voor vele spellingcategorieën zijn regels.

Deze spellingsregels krijgt uw kind op een “spiekblaadje” mee naast de oefeningen welke in de praktijk zijn besproken.

Na twaalf lessen is vaak al een  vooruitgang te zien.

Werkwoord spelling / ontleden

Met een didactisch onderzoek wordt vastgesteld met welke werkwoord spellingscategorieën uw kind nog moeite heeft.

 Aan de hand van het onderzoek wordt een plan gemaakt. Vervolgens worden alle werkwoordspellingcategorie waar uw kind moeite mee heeft behandeld.

Per werkwoordspellingcategorie geeft Saskia uitleg en oefent deze met uw kind. Daarmee kan thuis extra worden geoefend.

Voor werkwoordspelling zijn regels. 

Deze werkwoordspellingsregels krijgt uw kind op een “spiekblaadje” mee naast de oefeningen welke in de praktijk zijn besproken.

Na twaalf lessen is vaak al een vooruitgang te zien.

Als uw kind moeite heeft met werkwoordspelling is ontleden van een zin vaak ook nog moeilijk. Bij ontleden gaat het om o.a. om wat de persoonsvorm, het onderwerp, een lidwoord, een zelfstandig naamwoord of bijvoeglijk naamwoord is.

Wat ik voor uw kind en u kan betekenen?
In een kennismaking vertel ik graag over de mogelijkheden.
Back To Top