Ga naar hoofdinhoud
(ambulante) begeleiding & gedrag

Leerkrachten, ouders en verzorgers zien alleen de gevolgen, maar zijn zich vaak niet bewust of kunnen onvoldoende duiden wat de aanleiding is van de problemen die een kind ervaart op school.

Ze zien wel dat de resultaten niet op het gewenste niveau zitten, maar begrijpen niet waarom een kind niet beter kan presteren bij toetsen, het achterblijft in de ontwikkeling of een bepaald gedrag vertoont.

Daar ligt mijn kracht. Ik onderzoek wat de oorzaak en ga daarmee aan de slag.

Kenmerken

Faalangst

Faalangst kan ervoor zorgen dat een kind geremd wordt in de ontwikkeling of bijvoorbeeld niet lekker in zijn of haar vel zit.

In veel gevallen uit faalangst zich of bestaat er een direct verband met moeite hebben met rekenen, spelling, (begrijpend) lezen.

Kenmerken van faalangst zijn:

  • Uitstelgedrag
  • Onzekerheid
  • Perfectionisme
  • Situaties ontlopen
  • Moeite met aannemen van compliment.
  • Slaapproblemen
  • Piekeren
  • Laag zelfbeeld
  • Druk voelen

Motivatie en werktempo

Gebreke aan motivatie en werktempo zijn veelvoorkomende redenen waarom men mijn hulp inroept.

De werkhouding kan tekortschieten door een gebrek aan concentratie, motivatie en/of zelfstandigheid.

Factoren die hierbij een rol kunnen spelen, zoals:

  • Medische redenen
  • Fitheid
  • Desinteresse
  • Zelfvertrouwen
  • Faalangst
  • Contact met leerkracht
  • Werkwijze leerkracht
  • Inrichting school/lokaal/kamer.
  • Thuissituatie
  • Overgevraagd worden.
  • Snel afgeleid zijn.
  • Traag werktempo.
  • Moeite met plannen/organiseren.
  • Chaotisch/slordig zijn.
  • Vertalen van instructies naar handelen.

Emotionele en belevingsproblemen

Emotionele en belevingsproblemen kunnen de ontwikkeling van een kind enorm in de weg staan.

Indicatoren zijn bijvoorbeeld:

  • (Faal)angst
  • Onzekerheid
  • Laag zelfbeeld
  • Als gevolg van pesten
  • Moeilijkheden na een scheiding.
  • Overgevoeligheid
  • Overbelasting
  • Eenzaamheid
  • Onrust
  • Somberheid

Gedrag

Een bepaald gedrag vormt vaak de aanleiding om contact met mij op te nemen.

Dat gebeurt meestal als ouders merken dat het gedrag een kind belemmert.

Te laat handelen kan de ontwikkeling enorm in de weg staan. Gedrag staat nooit op zichzelf, het is  van belang om de oorzaak te achterhalen.

Neem gerust contact op als uw kind last heeft van:

  • Woedeaanvallen
  • Pesten
  • Liegen
  • Concentratiestoornissen
  • Slaap- en eetproblemen
  • Onder- of over- beweeglijkheid
  • Afkerende/stille houding
  • Omgaan met diagnoses, zoals dyslexie, dyscalculie, AD(H)D of autisme(ASS).

AD(H)D en ASS

AD(H)D

AD(H)D is een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. Mensen met AD(H)D kunnen hun aandacht niet genoeg inzetten bij het leren of gedrag.

Soms lijkt het alsof een volwassene met ADHD bepaalde symptomen niet heeft. Dat is schijn, een volwassene kan symptomen soms beter onderdrukken.

Kenmerken van onoplettendheid of gebrek aan concentratie zijn onder meer:

  • Dromerigheid
  • Moeite met luisteren.
  • Taken niet afmaken.
  • Regelmatig spullen kwijt zijn.
  • Snel afgeleid zijn.
  • Vaak iets vergeten.
  • Traag leertempo.
  • Onder niveau presteren.
  • Meer denken dan doen.

Kenmerken van hyperactiviteit en impulsiviteit:

  • Veel (ongecontroleerd) bewegen / onrustig
  • Geen rust nemen
  • Ongeduldig
  • Moeilijk kunnen ontspannen.

Overige kenmerken van ADHD:

  • Onvoldoende gevoel voor tijd.
  • Prikkelbaar / snel boos
  • Angstige gevoelens en gedachten.
  • Sociaal onhandig/ geen antenne voor signalen uit de omgeving.
  • Emotionele uitbarstingen.
  • Moeite met onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken.

 

Autisme

Ieder mens heeft kenmerken van autisme. Alleen niet iedereen heeft autisme.

Mensen met autisme ervaren heftiger wat ze horen, zien, ruiken, proeven en voelen.

Tevens hebben ze vaker moeite met veranderingen en sociaal contact.

Het kan ook sterke kanten met zich meebrengen: zo zijn mensen met autisme vaker creatief en goed in logisch denken en precies werken.

Vroeger waren er verschillende soorten autisme: klassiek autisme (ook wel: kern-autisme), Asperger en PDD-NOS.

Sinds versie 5 van de DSM valt dat allemaal onder de term autismespectrumstoornis, meestal afgekort tot autisme.

Als iemand vastloopt in het dagelijks functioneren, of zich ongelukkig voelt, dan kan een diagnose helpen om erachter te komen waar de oorzaak ligt en wat daaraan kan worden gedaan.

Mensen met autisme kunnen onderling veel van elkaar verschillen. Ieder mens heeft immers een andere mix van sterke en zwakke kanten.

Veel kinderen met autisme hebben regelmatig last van overprikkeling of onderprikkeling. Overgevoeligheid kan ook de reden zijn dat een kind ongeïnteresseerd lijkt of moeilijk kan slapen.

Het moeilijk kunnen herkennen van de context is begrijpelijk als je bedenkt dat mensen met autisme vaak veel details zien in plaats van het grote geheel. Dat oog voor details en de behoefte om daar een logisch verband tussen aan te brengen, is tegelijkertijd hun kracht.

Veel mensen met autisme hebben moeite om de stap te maken van willen naar doen.

Wat ik voor uw kind en u kan betekenen?

In een kennismaking vertel ik graag over de mogelijkheden.
Back To Top