Ga naar hoofdinhoud

Over Saskia

Persoonlijke benadering

Persoonlijke aandacht

Ik hou van wat ik doe, en dat blijkt. Met meer dan 25 jaar praktijkervaring ken ik de tekortkomingen in het onderwijs.

Ik pak het anders aan, met een persoonlijke benadering.

BijSaskia vindt je geen groepen, uitsluitend persoonlijke begeleiding die werkt.

Alles wat je aandacht geeft, groeit.

Ieder kind is uniek! Daarom stem ik mijn aanpak af op uw kind. Met mijn benadering en in een persoonlijke omgeving zorg ik ervoor, dat ieder kind zich snel thuis voelt.

Ik werk vanuit mijn eigen huis, van ruim 110 jaar oud, met een eigen praktijkruimte. Deze praktijkruimte is een rustige omgeving zonder prikkels.

Ik begin bij de basis en ga van hieruit samen met u en uw kind op zoek naar de hiaten die ervoor zorgen dat uw kind nog niet tot bloei kan komen.

Belangrijk is dat uw kind zich thuis voelt en het gevoel heeft dat het niet alleen staat. Fijn is het als ouders meekomen met de begeleiding. Dan kan uw kind ook op u terugvallen bij het maken van de oefenstof voor thuis. Bijkomend voordeel is dat u uw andere kinderen ook zelf kan helpen in de toekomst.

Samen zorgen we ervoor dat uw kind tot bloei komt.

Beloning

Hulp durven vragen is al een beloning waard!

Mijn grootste beloning: een kind dat groeit en meer zelfvertrouwen krijgt.

 

Een ouder die blij is geeft voldoening, maar een kind dat zelf weet wat nodig is, maakt mij echt gelukkig.

Bewezen expert

Ieder kind is anders en vraagt om een eigen aanpak.

In de klassikale omgeving bestaat daarvoor vaak onvoldoende ruimte.

Ik onderzoek daarom altijd eerst waarom een kind achterblijft in het onderwijs.

Master S E N

Ik ben Master Special Educational Needs

( MEd SEN) afgestudeerd om kinderen nog beter te kunnen begeleiden met hun onderwijsbehoeften.

Als gedrag- en leerspecialist kijk ik naar het hele kind en niet alleen waarom een kind op een bepaald gebied niet mee kan komen.

+100
Blije leerlingen
1
Locatie
+0
Jaren

Als ik het kan, kan jij het ook!

Mijn verhaal

Ik ben Saskia Lich, gehuwd en moeder van twee fantastische pubers.

Ook voor mij geldt dat ik de basisschool niet vlot kon doorlopen. In mijn geval i.v.m ziekte. Gelukkig kreeg ik ondersteuning van één van de eerste Remedial Teachers in Nederland. In zekere zin heeft deze begeleiding de basis gelegd voor wat ik ben geworden.

Na mijn MAVO (VMBOTL) ben ik doorgestroomd naar HAVO. Toentertijd wist ik nog niet zo goed wist wat ik wilde worden en heb ik besloten de propedeuse op de PABO “De Eekhorst” in Assen te doen. Daar vond ik mijn basis.

Al voor mij afstuderen in 1996 werd ik gevraagd te solliciteren bij de gemeente Den Haag en ben ik in datzelfde jaar naar deze mooie stad verhuisd.

In Den Haag en omgeving heb ik op zeer verschillende scholen gewerkt. Van de Schilderswijk tot Vinex-locatiesen, van basisonderwijs, special onderwijs tot Internationaal onderwijs. Met een schat aan ervaringen als leerkracht van groep 1 tot en met 8, maar ook voor zorgleerlingen in de functie als zorgcoördinator (Interne Begeleider) en Remedial Teacher (RT-er), en als directielid van een nieuw op te richten school in Leidschenveen.

Ik merkte al snel dat ik een bijzondere interesse had in leerlingen die niet “gewoon” met de klas mee konden komen. Daarom ben ik mij gaan specialiseren in gedrag en vervolgens in leren.

Vervolgens ben ik mij gaan specialiseren, onder andere met de opleiding Master Special Educational Needs (M SEN) om kinderen met extra onderwijsbehoeften nog beter te kunnen begeleiden. Door de ontwikkelingen in het onderwijs, zag ik dat steeds meer kinderen die juist extra zorg nodig hebben op de school niet goed worden ondersteund. Extra hulp is er soms wel, maar de eigen leerkrachten kunnen die niet bieden, onder meer door een tekort aan leerkrachten of kennis. Dit heeft mij toen aan het denken gezet. Hoe ik kan bijdragen aan de steeds groter wordende behoefte aan individuele hulp en zorg binnen het onderwijs?

Na het afronden van mijn Master Special Educational Needs (M SEN) in 2011, ben ik gestart met RT Praktijk Nootdorp, van waaruit ik Remedial Teaching ben gaan verzorgen.

Sinds mijn start ben ik mij verder gaan specialiseren. Daarvoor heb ik o.a. opleidingen gevolgd voor:

  • dyslexie behandelaar
  • dyscalculie behandelaar
  • gedrag specialismen
  • systemisch werken

Door het werken met ouders en hun kinderen merkte ik dat ouders en leerkrachten behoefte hadden aan informatie over de wijze waarop ik kinderen begeleid. Daarom ben ik tevens methodes en werkbladen gaan ontwikkelen.

In samenwerking met Lerend Brein ben ik betrokken bij de opstart van MyCognition/Aqua Snap in Nederland. Dit alles in samenwerking met universiteiten en universitaire ziekenhuizen wereldwijd.

In 2019 ben ik van Nootdorp weer naar Den Haag verhuisd en vandaar met RT praktijk Den Haag gestart. Vanwege de zeer beperkte reisafstand tussen Nootdorp en het centrum van Den Haag, werk ik uitsluitend nog vanuit een huiselijke omgeving in Den Haag.

Omdat Remedial Teaching eigenlijk niet de lading dekt voor wat ik feitelijk doe, heb ik besloten om de beide praktijknamen op te laten gaan in bijSaskia.

BijSaskia staat voor de persoonlijke begeleiding die ik geef en waar ik in geloof. Ik onderscheid mij, omdat ik maatwerk lever met een behandelplan dat op het individuele kind is afgestemd, waar ik ouders en leerkrachten graag nauw bij betrek om het beste resultaat te behalen.

Permanente educatie en
lidmaatschappen

Ook ik blijf leren.

Naast nascholing en studiebijeenkomsten heb ik regelmatig intervisie en overleg met ketenpartners, zoals: leerkrachten, IB-ers, schoolleiding, Remedial Teachers, orthopedagogen, (kinder)artsen, fysiotherapeuten, logopedisten, therapeuten, psychologen en psychiaters.

Geregistreerd lid bij de LBBO (Landelijke Beroepsvereniging voor Begeleiders in het Onderwijs).

Geregistreerd lid van de LBRT (Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers.)

Geregistratie bij het SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd) hierdoor bestaat o.a een mogelijkheid tot vergoeding van de door u gevraagde hulp vanuit een PGB. SKJ is het jeugdregister voor professionals in de jeugdzorg en ziet toe op de kwaliteit, toetsing en scholing.

Back To Top